17 september 2015

Coach Mia - part two.

Men Mia och jag har återupptagit vårt fina samarbete. Det vill säga, jag gör som hon säger.

I våras började Mia jobba med mina hjärnspöken som säger att jag är en otroligt långsam löpare. Mia lyckades bra. Jag sprang ju mina snabbaste 5 km, ever. Den positiva känslan höll i sig till slutet av juli när jag helt plötsligt slutade springa intervaller till förmån för träning inför både HK multi och AIM. Så nu är jag långsam igen (säger hjärnspökena).

Efter multisportandet i augusti drog ju jobbet igång och jag började styrketräna, yoga och cykla till jobbet och hann inte riktigt med att vila kroppen så pass mycket som behövs för kvalitetspassen. Det fanns så mycket annat roligt liksom. Intervaller är ju lite skrämmande, för mig. Att ta ut sig så mycket i flåset. Jag är ju ganska bekväm av mig. Jag håller gärna på länge, bara jag slipper flåsa. Typ.

I lördags drog jag i alla fall igång igen. 10 * 1 min, med 1 minuts vila mellan varje intervall. Jag trodde hjärtat skulle pumpa sönder bröstkorgen på mig de första intervallerna. Men sen hittade jag in i det och höll ett ganska bra tempo. (Här skulle Mia säga att jag är snabb men det kan jag ju inte säga, för det säger ju min hjärna att jag inte är, så jag säger inte det.) Återhämtningen mellan intervallerna var längre än i somras, förstås. Tempot lite lägre. Men ändå. Det första passet, av många, är gjort. Så nu är det bara att köra på.

Den här gången ska Mia coacha mig till att toppa formen den 18 oktober, då det är dags för Femmans multisportrace. Jag kommer att ge henne förslag på vad jag har tänkt träna och hon ger feedback på det och petar in löpningen. Jag ser väldigt mycket fram emot detta!!

Den här veckan har hittills bestått av:
Måndag - 25 min styrka och 45 min yoga - morgonpass.
Tisdag - Långpass med Annie - mtb och löpning varvat i 2,5 timme.
Onsdag - Yoga, 60 min
Torsdag - vilodag!

Imorgon säger Mia att det blir intervaller, 4*4 min, med 3 min vila mellan. När mitt flås är igång igen kommer det att räcka med 2 min vila mellan, men just nu känns det tryggt att få vila i 3 minuter. På lördag ska jag springa rullatorpass, förhoppningsvis med Joho! 10-12 km i luuuuugnt tempo. Återhämtning.

Nästa veckas träning bestäms nog på söndag. Måste kolla schema och vara realist och allt det där.

2 kommentarer:

  1. Jag gillar den första raden i detta blogginlägg skarpt! :D

    SvaraRadera

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!