27 september 2015

Prioritering.

Jag var på ledarskapskurs med jobbet i torsdags och fredags. Det var så jädra bra. Så. Jädra. Bra. Jag tänkte att jag skulle sprida vidare det jag lärt mig.

Vi pratade prioriteringar och fick ett väldigt bra verktyg som jag tänkte anamma redan imorgon.

Om man vill så tar man med privatlivet - hämta/lämna/handla/tvätta/träna..., eller så tar man bara jobblivet. Enkelt förklarat går det till så att man delar in alla veckans uppgifter i fyra högar:

A: Viktigt och bråttom - t ex hämta på förskolan/ leverera information till projekt.
B: Viktigt men inte bråttom - t ex lämna på förskolan/ skriva klart utvärderingsprotokoll.
C: Inte viktigt men bråttom - t ex köpa grejer på höstrean som går ut imorgon/tidsredovisa sista dagen i månaden.
D: Inte viktigt och inte bråttom - tvätta/ tidsredovisa de första 27-30 dagarna på månaden.

C-kolumnen är helt klart jobbigast. Att behöva göra saker som man inte tycker är viktiga men som ändå är bråttom. Det är stressande.

Det är också viktigt att notera att något som inte varit bråttom, plötsligt kan bli det - t ex tidsredovisningen i slutet av månaden. Något som varit bråttom, kan plötsligt inte längre vara bråttom - t ex om en deadline skjuts fram, eller om det man skulle få information om, inte längre är aktuellt.

Tidsredovisningen till exempel. Som konsult är den oerhört viktig, eftersom annars får man inte korrekt betalt. Som anställd känns den inte alls så viktig, bara något man måste göra. Men ur företagets synvinkel är det oerhört viktigt.

Prioriteringsverktyget är i högsta grad levande och även om vissa lappar (om man kör t ex post-it) hänger med i flera veckor så är det ganska troligt att de byter placering.

Vad säger ni? Är ni lika frälsta som jag? Ska jag förklara det lite bättre?

2 kommentarer:

  1. Så skulle jag behöva göra på jobbet åtminstone... Är post-it bäst? Eller att göra det på datorn? Hur gör du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kör med post-it nu som nybörjare! Fick tips av Lina att köra trello.com

      Radera

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!