13 september 2015

Rondellvett.

Förra söndagen. Efter en härlig dag med Röjorama (storstädning) och bad så tänkte vi lyxa på ytterligare med fika på Ikea (yey!) och lite shopping på Jula. Men. Nja. Det var för mycket folk på Ikea så vi tänkte att vi kör till Hemmakväll i Kållered centrum i stället. 

Då hände följande. Vi är vit bil.

Det blev en krock. Ingen stor smäll och ingen skadade sig men det blev en stor buckla i sidan, framför hjulhuset. Jag såg bilen komma men märkte faktiskt inte själva krocken, utan var tvungen att fråga makeN om vi hade touchat. För det tog ju stopp. I alla fall. Det hade vi ju.

MakeN kom inte ut ur bilen eftersom den gula bilen stod så pass när. Damen i gula bilen hoppade ur och sprang fram till oss och det första hon sa var att makeN hade kört på henne. Varpå makeN svarade att "nä, det var ju du som körde på MIG", varpå damen hävdade motsatsen och makeN motsatsen till det. Ett par gånger vardera. Jag som satt i baksätet försökte försiktigt säga till makeN att "eh, jag tror hon har rätt!". För jag trodde verkligen att det var vi som gjort fel.

Gula damen ringde sin man som kom till platsen efter en stund. Även han hävdade att vi gjort fel. Åtskilliga gånger. Jag sa inte något om det utan hänvisade till att försäkringsbolaget reder ut det.

Och det gjorde de. Till vår fördel.

Men det är lurigt!! Det står ju på skylten att gul bil ska/får köra rakt fram i rondellen, och att vit bil får svänga vänster eller åka rakt fram. Så jag fattar ju hur hon tänkte. Jag hade mycket väl kunnat göra samma misstag. Men det som gul bil gör, är ju att byta fil, och då måste gul bil hålla koll och lämna företräde.

Kontentan är att jag nu är väldigt nervös i alla rondeller.

4 kommentarer:

  1. Fast den vita bilen fick väl inte köra till vänster?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo. Det var ju det vi fick. Tjoho.

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  2. Va bra! Men konstigt! :)
    Trodde du hade gjort bilden :), men sen hittade jag den ju här:
    http://www.trafiksakerhet.se/cirkulationsplats-med-korfaltsvagvisare.html

    SvaraRadera

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!