19 september 2015

Vad smal du är.

Har ni tänkt på att när tjejer träffas, om man kanske inte har setts på ett tag, så är den vanligaste kommentaren/hälsningsfrasen: Vad smal du ser ut!/Vad smal du har blivit!

Inte: Åh, vad jag har längtat efter att få träffa dig.
Eller: Vad glad jag blir när jag får vara med dig.

Varför gör vi så här mot oss själva? Kan vi inte bara sluta med det?

Jag är en sån som oftast inte tänker på om någon har blivit smalare, eller ser smal ut... och jag svarar heller inte konventionellet "ååh, taaaack!!" eller "näää, men duuuuu, guuuu vad duuuu ser smaaaaal ut!!!" eller "nej vet du vad, jag har aldrig varit så här tjock!!" eller liknande kommentarer.

Om någon säger att jag ser smal ut så svarar jag numera oftast bara "ja".

Däremot. Jag är långt ifrån felfri. Jag kommenterar ofta utseende: Vad fin du är i håret! Vilken cool tröja! Vilka snygga brallor!

Det är ju inte heller bra. Egentligen. Det minskar inte utseendefixeringen på något vis.

Det ska jag tänka på att minska på, och öka upp kommentarerna om att jag blir glad av att se dem. Jag gillar ju inte mina vänner för hur de ser ut. Jag gillar mina vänner för att de är fina människor. För att de gör mig glad.

Vad tror ni om det?

2 kommentarer:

  1. Ja det kan jag hålla med om. Bra poäng! Tyvärr har jag bitvis varit för mycket åt andra hållet tycker jag själv, män som kvinnor blir ju glada om man säger att de har snygg frisyr också (även om jag är glad att se dig är det bästa!) fast fokus på det oytliga tar bort mycket ångest tror jag, så heja heja!

    //AKAF

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får träna nästa gång vi ses! Det ska bli så roligt att se dig, snyggo! :) Kram!!

      Radera

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!