17 november 2015

Världen.

Jag har ett par nyhetsappar som skickar push-notiser, av varierande viktighetsgrad. Just nu:
Sverige leder i halvtid.
Frankrike bombar 10 nya IS-mål i Syrien.

Jag gillar inte. Jag tycker att det är ytterst obehagligt. Det känns för nära. Det känns fel. Det är skrämmande. Vad är det som händer? Varför pratar vi inte mer om det?

Det har gått några dagar sedan terrordåden i Paris. Som alla andra så har jag gått och funderat på det här. Varit rädd. Funderat om det kan/kommer hända här. Svarat bergsäkert NEJ när barnen frågat men ändå funderat. Tänk om.

Jag tänker på att många främlingsfientliga nu ser terrordåden i Paris som ännu en möjlighet att skylla ondska på muslimer/islam/... Jag är rädd för det. Jag är rädd att folk ska bli för rädda för att kunna tänka. DET ÄR INTE FLYKTINGARNA VI SKA VARA RÄDDA FÖR. MÅNGA AV DE FLYR FRÅN IS. Det är de vi ska ta hand om. De som har flytt från ondskan, som har kommit undan.

Jag tänker på det jag läst på flera ställen: You must understand that no one puts their children on a boat, unless the water is safer than the land. Det har liksom etsat sig fast. Det var det som gjorde att jag slutade tänka "fattar de inte hur farligt det är!!". De har inget val. Det är som människorna man fick se som hoppade ut från Twin Towers. Det som närmar sig är mer skrämmande än något annat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!