24 december 2015

God jul!


Förra året fick jag ihop ett julbrev med julkorten. I år hanns det inte med. Eller, det prioriterades inte. I decemberröran.

Året bör ändå få en sammanfattning och jag tänker att jag delar upp det i de stora delarna i mitt liv: Hälsan, träningen, vardagen, resor, tävlingarna, renoveringen, jobbet, Ballabarn, barnen och makeN.

Hälsan.
Jag får säga att på det stora hela har det varit ett mycket friskare år. Förutom en magsjuka som knockade oss alla fem, just innan sportlovet så har vi klarat oss väldigt bra. Några vab-dagar här och där, främst på våren. Det har varit segdragen förkylning/halsonda hos makeN nu i höst. I övrigt har vi bara vabbat i samband med sjukhusbesök.
Årets bottennapp var dock när Frida trillade baklänges ner för trappan, vilket medförde ambulansfärd. Hu.

Träningen.
Jag har tränat på rätt jämnt under året. Började året med någon slags bottennivå efter de där åtta veckornas sjukdom förra hösten. Jag byggde upp kroppen med sjukgymnastik och ökade långsamt distansen på löpningen. Jag hittade yogobe.com och började yoga, framförallt yinyoga.
Under sommaren blev det mycket löpning och cykling, mindre av sjukgymnastiken (typ inget). I början av hösten körde Annie och jag långpass tillsammans varje vecka där vi varierade mtb, springa, paddla och orientering - otroligt roliga pass!
Efter sista multisporttävlingen har jag mest kört styrketräning och yoga men för ett par veckor sedan drog jag igång med löpningen igen.

Tävlingarna.
Ja, det började ju med ett väldigt mediokert Göteborgsvarv men som ändå var starten på något bra. En känsla av att kunna och orka, i mitt tempo. I början av augusti körde makeN och jag en multisport på Höga Kusten som var svinjobbig, men kort och fin. I slutet av augusti gjorde Annie och jag succé på AIM Challenge - där vi kom tvåa! Hell yeah. I oktober gjorde vi slut på oss själva på en nästan åtta timmar lång cykelorientering som var helt galet jobbig, och rolig. I slutet av samma månad gjorde vi nästan (hehe) succé på ännu en multisporttävling, Femmans, men tappade rejält på orienteringen. Vi vet vad vi behöver träna på, kan man säga...

Resor.
Vi började 2015 med en resa till Gran Canaria, sedan dess har vi hållit oss inom Sveriges gränser. Det är det längsta uppehåll vi har haft och det har känts väldigt bra. Vi var lite mätta efter Hawaii men nu börjar i alla fall mitt sug komma igång igen. Det gäller bara att skramla ihop pengar.

Renoveringen.
Jo. För den största anledningen till att vi inte har rest är ju renoveringen som kostat en del. Men det har blivit 15+ 25 m2 till i boyta och det har varit värt varenda öre. Nu håller vi också på med badrummet som strax ska vara klart. Alla planer är inte verkställda än men vi måste samla ihop oss och prioritera innan vi gör något mera. Det är ju dessutom sjukt jobbigt att ha snickare hos en hela tiden. Puh.

Vardagen.
Vi har testat olika koncept för att få ihop vardagen. Vi har slutat samåka men cyklade en dag/vecka i början av hösten. MakeN har gått upp till 90% och jobbar halvdag på fredagar. Vi har våra dagar med lämning/hämtning. Vi har insett att vi inte kan boka upp flera helger i rad på aktiviteter/besök. Vi behöver göra ingenting emellanåt. Och städa... :) Alltså. Det finns tusen grejer att säga om vardagen. Egentligen men kontentan får vara: Ibland funkar den, ibland inte.

Jobbjobbet.
Volvo. Jo, det har varit några överjävliga veckor i våras, efter semestern och i mitten av hösten. Nästa topp kommer nu direkt efter jul. Nu börjar jag ändå lära mig att det går upp och ner och jag vet när det blir värre. Och även om det inte direkt blir lugnt efter toppen så gjorde jag ändå så att jag låtsades att det var lugnt ett par dagar. Stoppade huvudet i sanden helt enkelt och det funkade, jorden gick inte under. :) I övrigt har jag utvecklats en hel del på jobbet. Jag har hållit i kompetensstrategin och jag har haft diskussionsgrupper där vi pratar om övertid (alla jobbar för mycket, och varför gör vi det...), jag har haft en workshop som var hur kul som helst, jag har utvecklat mitt expertområde inom ägarservice genom att t ex leasa en elbil. :) Man kan väl säga att jag är ganska lagom bra på mitt jobb när det gäller projektarbetet, men när det kommer till "den önskade kulturen" (dvs hur man ska vara/agera) så är jag i toppskiktet. Det gör mig väldigt glad och stolt.

Ballabarn.
Fotofirman fick ett uppsving när jag var i Stockholm och fotade sju familjer på tre dagar. Det var hur kul som helst men medförde att det har varit väldigt stressiga fredagar sen dess. Jag har inte hunnit leverera alla bilder till jul, eftersom det byggdes på efter de här sju. Men det flaggade jag för redan innan, men ändå, det känns jobbigt att inte hinna med. Så. Jag har jobbat väldigt mycket med det och måste nu fundera hur jag ska göra. Det är kul, fantastiskt kul!!! Men det är mycket jobb för lite pengar.

Barnen.
Under våren skedde något slags skifte. Bella och Frida som tidigare lekt väldigt mycket började under sommaren leka mindre, och ev bråka lite mer... Frida och Abbe som tidigare mest bråkat, började leka med varandra. Bella och Abbe har fortsatt sin fina kontakt. Nu under hösten har Bella och Frida hittat tillbaka till varandra igen. Ibland, men sällan, leker alla tre. Alla tre brukar busa tillsammans, i soffan, hoppa och kullerbytta, men det är sällan de leker lekar.... men nu har det alltså börjat hända. Det är mycket bråk, skrik, tårar, frustration. Men det är oändligt mycket kärlek också. Ömhet, omtänksamhet, kramar, sitta nära varandra i soffan, ta hand om...

MakeN.
Sist men längst. Mitt stöd. Min bästa vän. Mitt lugn.
Årets höjdpunkter var ett dygn på Ystad Saltsjöbad och fyra fina dagar i Åre i somras som var guld värda. Under hösten har det blivit mindre tid än vanligt i soffan framför tv-serier, vi har båda varit trötta. Men det känns okej. Det går ju över. Vi kommer inte alltid att behöva gå upp klockan 5 alt lägga oss kl 21 för att få ihop vardagen. Så till dess håller vi ut, samtidigt som vi njuter av våra fina barn. Barnen som växer upp till små människor med tusen känslor inuti och utanpå. Och vi är så in i bängen stolta över dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!