13 december 2015

Hjärtpsykologin, del 2.

Psykologen L ställde massor med frågor och Frida fick bygga med klossar, para ihop, peka ut vad som skiljde sig från mängden, förklara ord, associera... Vi höll på i två timmar totalt, inklusive en fikapaus.

L: Kan du säga några djur.
Frida är tyst... länge... typ ett par minuter... bara tyst...
L: Djur... kan du några djur?
F: Tiglar... leoparder.... lejon...

L: Vad är en pensionär?
F: Det är en som kör buss.

L: I vilket land är London huvudstad?
F: ???

L: Vilken världsdel tillhör Sverige?
F: Europa.
(jag ba: Whaaaat???! *imponerad*)

L: Vad betyder sällsynt? Fjärran?
F: ???

L: Vad betyder dubbel?
F: Det är två saker som sitter ihop.

L: Vad betyder helgdag?
F: Det är de dagar man inte behöver gå till skola, förskola eller jobb.

L: Hur många dagar är det på en vecka?
F: Två.

Det var väldigt blandat. Jag fnissade tyst och imponerades stort, i en salig blandning. Och insåg att vi har lite att jobba på samtidigt som förskolan har gjort ett fantastiskt jobb. :)

Sista delen bestod i att gissa vad L tänkte på och så fanns det tre nivåer och blev lättare och lättare...

L: Det här är någon som vill att man ska skratta....
F: En clown!

L: Det här är något som har en början och ett slut...
F: ?
L: ...och den kan vara kort eller lång...
F: plankan!
L: Och man kan berätta den för andra...
F: Trilla ner för trappan och åka ambulans

L: Den gör rent.
F: Städerska!
L: Och går på elektricitet.
F: ??
L: Och man drar omkring den.
F: Soptunnan!

L: Det är något man kan göra på dagen eller natten...
F: ?
L: och det är ingen som ser att man gör det...
F: jaga tjuvar!!
L: och det är bara man själv som vet vad det handlar om...
F: Åka till doktorn!

Så. Hon har ju rätt på många sätt även om det inte är vad psykologen förväntade sig som svar... och jag fick ju inte rycka in och förklara hur F menade heller.. men efteråt förklarade jag den med ambulansen. Och Frida fick berätta igen. Om blodet som var på trappen, mamma, golvet och handduken. Och om att vi bodde på Bamse-rummet och att det var en 5:a på dörren (det kom jag inte alls ihåg) och att läkarna kom in och väckte henne hela natten för att ta blodtrycket men mamma vaknade bara när det pipte. Och mamma var inte där när jag vaknade för hon hämtade frukost men sen kom hon.

All in all. Mycket skratt den där dagen. Och jag njöt av att få hänga med den där ungen, några timmar på egen hand, med fika och lunch och lite gåbuss i regnet. Fint det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!