15 december 2015

Lucia, simskola och juletider.

Det här med vardagspusslandet. Det går ju i stort sett bra. Såvida inget oförutsett händer. Vilket det ju gör.

Som t ex att vi helt oförutsett bokade in Frida på intensiv-simskola nu veckorna före jul.För ett par månader sedan kändes det som en väldigt bra idé. Då tänkte vi liksom inte på att det är mycket annat i december. Typ lucia, typ lucia igen, typ julfester, typ julfester igen, typ trötthet och längtan efter ledigt. Och så jobbet då. Allt som ska hinnas med.

Så. Igår jobbade jag 5 timmar. Vilket i ofs var skönt men ändå inte. Fick springa mitt i ett möte. För att Abbe skulle lussa och Frida skulle simma. Samtidigt förstås. I fredags var det samma sak men då var det ju Frida själv som skulle vara på två ställen samtidigt. Då valde hon förskolan och lucia, bra val. Vi fick fnissa åt barn som klämde i från tårna, barn som inte kunde sitta still och så röras över när de äldsta barnen, Frida inräknat, läste vers. Och så en massa fika på det.

Igår var de alltså Abbes tur. Han ville vara lucia, speciellt ville han åt luciakronan. Jag var lite osäker på om personalen skulle få på honom nattlinnet eller om han skulle komma i tomtedräkt och luciakrona. Det spelar ju ingen roll, hur som helst, bara ungen är nöjd. Och det var han. Nöjd och bedårande i sitt vita linne, ljuskronan, det röda skärpet och gröna små strumpor med nyckelpigor på.

Här hemma har han skrålat tipptapp och goderafton i flera dagar men igår fick han scenskräck och satt med ett finger i munnen under hela föreställningen. Det var ett barn som sjöng, av sju. Sen fick vi föräldrar klämma i, samtidigt som vi fnissade och dog sötdöden, för att de små var så himla söta. Och idag fick jag mig ett riktigt igenkänningsgarv när jag läste Hej hej vardags Lucia-inlägg. Det var Abbes grupp, och Abbe, på pricken. :D

Det var Bella och jag som var där och tittade. Frida skulle ju på simskola (vägrade att avstå den pga lillebrorsans Lucia) och en kompis morföräldrar orkade inte med ytterligare ett barn på simskolan och den andra kompisens morförälder ville visserligen ha med Frida men då opponerade sig Frida i stället. Så. En av oss föräldrar var ju tvungen att gå. Och då blev det makeN. Eftersom jag är mamma och absolut inte kunde tänka mig att avstå min sons första Lucia. Ju. Det fattar väl vem som helst. Jämlikt ftw.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!