1 januari 2016

Träningsåren.

Jag loggar min träning på funbeat.se, för jag är en siffernörd som gillar att kunna verifiera mina känslor med fakta. :)

I alla fall. Nu har jag sparat ner data från när jag började logga på funbeat, i augusti 2007, till nu. Och om ni vill ha lite intressanta fakta så var 2012 mitt sämsta träningsår, sett till alla kategorier (117 träningstimmar fördelat på 187 träningspass). Det enda som var anmärkningsvärt med det året var att det var första gången som promenaderna inte var den allra största biten i tårtan, utan det var faktiskt löpningen som var störst det året. Marginell skillnad men ändå en skillnad. 

halva 2007: 109 tim, 143 pass - promenad, jogging, MRL
2008: 229 tim, 241 pass - promenad, jogging, cykling (transportcykling till jobbet)
2009: 157 tim, 213 pass - promenad, löpning, cykling (transportcykling till jobbet)
2010: 219 tim, 294 pass - promenad, löpning, pump
2011: 160 tim, 232 pass - promenad, löpning, body step 
2012: 117 tim, 187 pass - löpning, promenad, body step
2013: 238 tim, 336 pass - promenad, cykling, löpning
2014: 192 tim, 239 pass - löpning, promenad, styrka
2015: 240 tim, 296 pass 

2015 i bilder:


Jag är väldigt nöjd med balansen i träningen. Från och med nu ska jag dock börja kalla sjukgymnastiken för styrketräning, det är ju det det har blivit. Men att de stora benen i tårtan är styrketräning, löpning, yoga, cykling och multisport känns väldigt bra. Det är väl den där orienteringsbiten som bör öka lite, hehe. Promenaderna har verkligen minskat i år men jag har inte heller kommit ihåg att logga alla promenader, det har inte känts så viktigt i år. 

Dippen i april berodde på en seg förkylning och jag tog det säkra före det osäkra eftersom jag inte ville göra en repris på sjukdomsveckorna hösten 2014. I november minskade jag på antalet långpass och körde mer styrka och yoga, i december likaså men snart är det dags igen. 

Så nu kör vi så det ryker. Ryggen är bättre och jag tänker mig ett besök till gymmet när vi kommer hem och komma igång så smått igen. Det här med oplanerad träningsvila det är lite påfrestande för myrorna i brallan. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!