14 mars 2016

Magmuskler, rygg, bäcken, inlägg & Lofsangruppen.

Jamen, alltså. Hur svårt kan det vara?

Ni har ju hört mig gnälla om de där förbaskade magmusklerna väldigt länge nu. Och just nu vet jag varken ut eller in.

Någon gång i slutet av året började jag få mer ont i ryggen och vara mer irriterad i höftböjarna. Jag har så länge jag kan minnas haft lite ont i ländryggen. Ibland mer och ibland mindre. Höftböjarna är lite senare fenomen. I af. Jag blev less och trött på hela skiten. Jag har en vän som har opererat sina magmuskler, som var delade, och hon är så nöjd efteråt. Inte ont i ryggen alls och allt gick väldigt smidigt.

Sen var jag hos en osteopat för att knäcka till den bråkiga ryggen och då berättade hon att hon också hade opererat sig och att hon var väldigt nöjd. Hon hade dock fött tvillingar och hade en väldigt stor delning. Hon kände på min och konstaterade att den var stor och att hon tipsade om att kolla upp operation. Man måste ju göra det privat dock och det kostar pengar.

Hon sa också att jag troligen inte skulle bli av med hela ryggontet eftersom visst nog härstammar från en sned rygg, som är pga ett snett bäcken, som är pga olika långa ben. Så hon rekommenderade också att jag gick till en fot-ortopedteknikern (eller vad det nu kan heta) och fixa inlägg.

Jag gjorde som hon sa. Jag var faktiskt och träffade en läkare som kunde fixa delningen. Han sa också att det nog skulle hjälpa mot ryggontet, men han kunde ju inte lova.

Och jag gick till fotkliniken och pratade med ortopedteknikern som förklarade att jag behövde inlägg, inte bara för benlängdsskillnaden, utan även för att jag har hallux valgus (knöl på stortårna) vilket tyder på att man belastar foten fel. Och att med rätt stöd skulle bäckenet bli bättre, och ryggen, och nacken.

Så. Jag velade och kvalade och funderade.

Sen fyllde jag år och fick födelsedagspresent i form av pengar av mina föräldrar. Det räckte gott och väl till något jag funderat på ett tag. Ett träningspaket med Lofsangruppen.

Och till inlägg.

Så. Nu gör jag två saker på en gång. Fast jag vet att det är dumt, eftersom man då inte vet vad som hjälpte. Jag skaffar inäggen och tränar med en lofsan-coach i tre månader. Det är PT online men efter vad jag har hört så ska de vara väldigt bra. Jag fick en coach som är sjukgymnast, eftersom jag har de problemen jag har.

Imorgon ska jag till osteopaten och knäcka ryggen igen för nu är bröstryggen helt låst känns det som. Kunde knappt andas när jag var ute och mysjoggade i fredags. Och på onsdag ska jag hämta ut inläggen, och idag ska jag köra mitt första Lofsanpass.

Och, funkar inte det här. Då får jag tänka ett varv till på operationen. Men just nu fokuserar jag på att roten till det onda är mina fötter, och inte mina magmuskler. Det är ju gött med lite nytt i tankarna, tänker jag.

Hur är det med era kroppar??! Funkar allt som de ska? :)

2 kommentarer:

  1. Jag som längtat efter inlägg på bloggen förstår att du haft annat för dig på sistone. Wow och puuuuh... Jag har ju iyengaryogat i fyra år o nu gått över till satsyoga sedan ett halvår och... knäont och ländryggsont men smalare. Så atte innan du opererar o så, prova ett halvår iyengaryoga! Min bästa som jag kommer gå tillbaks till! Yey! Kram o heja dig superwoman!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe. Det låter som att du borde gå tillbaks rätt snart. Jag lovar att jag ska prova innan mer drastiska åtgärder vidtas. Kralaaaam

      Radera

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!