10 juni 2016

Mkt mtb.

Jag vet. Det är mkt mtb nu. Men det är ju sååå roligt!! Så jag måste dela med mig. Och kanske inspirera någon att våga testa.

Sista helgen i maj var jag ju på träningsläger på Rigortorpet. Det ligger ganska nära Kungsbacka och ungefär en halvtimme från mig. Jag sov inte över men var där två dagar.

Hela gänget utanför klubbstugan.

Det var ca 40 tjejer som utvecklades den här helgen. Jag är säker på att alla lärde sig något och många lärde sig massor. 

Vi kom dit på lördagen och började med kaffe & macka och genomgång av dagen. Vi delades in i fyra-fem grupper. Första passet var en cykeltur. Vårt gäng körde en milrunda och det tog ungefär 90 min. Jag fick redan här lära mig att våga röra mig mer på cykeln. Mer bak med rumpan. Vi fick också inpräntat att göra aktiva spårval på stigarna. Bestäm vart du ska och kör dit. 

Efter första passet var det lunchdags. Och efter kaffet var det dags igen. Halva gruppen började med teknikträning och andra halvan med att lära sig meka. Efter en timme på varje ställe hade vi koll på läget och det var dags för mellis.

När melliset var i magen var det dags igen att hoppa upp på cykeln. Vi tog ytterligare en härlig tur ut i skogen. Uppför, nerför. Stannade till vid klurigheter och provade om och om igen. 

Väl tillbaka igen tog vi en välförtjänt dusch och sen var det middag. Samtidigt som det serverades kladdkaka och kaffe fick vi lyssna på en intressant föreläsare, Malin Lundskog. Vi fick lära oss om de tre hörnstenarna till god hälsa; konditionsträning, mat och socialt umgänge. Hon pratade också om coachingmodellen NÖHRA som jag faktiskt läst om tidigare. Jag vann en timmes coaching, som jag ska utnyttja innan midsommar. Ska bli intressant!

Min vapendragare, Annie, var inte anmäld till lägret men under första dagen messade jag henne otaliga gånger och tvingade/peppade/lockade henne att komma dag 2. Det gjorde hon, klokt beslut.

Dag två började med frukost och genomgång av dagen. Det var ungefär samma upplägg som första dagen, så vi började med ett långpass ute i skogen. Den här gången var kameran med. 

Coach Linda - bästa, bästa coachen!!! Grymt duktig och väldigt peppande!

Linda visar hur man ska ta en så kallad Step-up med cykel... fast utan cykel. Glasklart va?

Här har jag lånat ut kameran och dundrar nerför ett gigantiskt drop... typ.

Och så uppför det samma. Skjuter fraaaam cykeln. Typ.

Ibland behövs det en knuff i ryggen. Då får man det :)

Glatt fokus.

Nöjd Annie. Och svettig. Jag fick göra bilden sepia-färgad eftersom hon var så rödmosig ;)


Till lunch serverades nygrillade hamburgare - mmmm!

När maten var i magen var det dags för del två på mekandet. Hanna påpekar vikten av att ha med en extra slang.

Allt som bör finnas med på varje runda.

Mekar - Björn från Sundstorps cykel förklarar hur dämpning ska funka.

Annie provar heldämpad hoj. Hell yeah, baby.

Och det var de två fina dagarna. Lärorika och så jädra göttiga! Det är så härligt att bara få träna, äta mat, äta mera, träna mera, utan att behöva ta några som helst egna beslut... Bara följa med strömmen. En skön paus för en aktiv hjärna. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!