3 juni 2016

Venedig-Badia.

Jag snarkade bort halva flygresan. Det blev alldeles för lite sömn den senaste veckan... jag var ju på träningsläger i helgen och det gjorde säkert sitt till också, för jag har varit helt knäckt... I alla fall, en liten tupplur och några koppar kaffe senare så var vi framme och efter en ganska lång promenad hittade vi slutligen biluthyrningen. Och där var det kö. Det tog över en timme innan vi fick bilen. Det är ju med lite spänd förväntan liksom. Vad ska vi få?! Det vore kul med en Audi eller BMW, som vi aldrig kör annars! Eh... en Lancia??? Vad är det för bil??! 

Jo, en sån här liten gullig sak. 

Resan från Venedig var vacker. Det är ju coolt med allt det gröna och så bergen. Och plötsligt dök Dolomiterna upp. Ståtliga.

Det tog 2,5 timme att köra, exkl matstopp på ett fancy McD. (okej, inte ett dugg fancy faktiskt). Hotellet vi bor på heter Melodia del Bosco och ligger väldigt fint. Vi har utsikt mot skog och berg från altanen.

Byn vi bor i heter Badia och är väldigt mysig, och liten.

I morse tog vi oss till en cykelshop och hyrde varsin cykel. De var i väldigt fint skick och har funkat väldigt bra idag. De här är halvdämpade (hard tail), imorgon ska vi prova fullgung (heldämpad/ full suspension).

Vi fick tips från ägaren, Klaus, på vilken runda vi skulle välja. Utrustade med karta och massor av vatten, sportdryck och energikakor drog vi iväg. Vi visste att många höjdmeter väntade...

Det var otroligt vackert!

Här har vi just klämt 500 höjdmeter och jag behöver sträcka ut ryggen. Jag är så glad att min rygg funkar så bra. Jag blir trött... men jag har inte alls ont längre. Hurra!

Efter ytterligare hundra höjdmeter kom vi till en mat/kaffestuga, Ranch de André, där vi njöt av gott kaffe och vidunderlig utsikt.

Efter kaffet fortsatte vi uppåt, framåt.

Vägen uppåt bestod till en början av asfalt, sedan var det lite stig och sen massor med grusväg. Vi körde fram till de där höga bergen och efter ungefär 900 höjdmeter började det gå utför. Det började med en fin och lättkörd stig, som sedan övergick i en kort krånglig stig och sen blev det en rolig skogsstig med stenar och rötter som vi glatt körde över.

Jag kände verkligen att helgens mtb-läger har gett mig massor!

Efter en lång utförslöpa kom vi ner till byn San Cassiano och sen matade vi typ motorväg hem till hotellet igen.

Här är utsikten från hotellet, och där borta vid bergen var vi idag.

Det blev 28 km och ungefär 1000 höjdmeter på drygt 4 timmar. Vi avslutade turen med pizza och cola nere i byn. Sen blev det högläge på balkongen ett tag.

Efter bastubad och lite yinyoga är vi nu vrålhungriga och lagom trötta. Vi får se vad morgondagen har att bjuda på! Dvs, vi får se vad Klaus ger oss för tips!

PS. MakeN har tagit alla bilderna med sin iPhone.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!