1 juli 2016

Bossanova.

Jaha. 1 juli. Nya sedlar och säkert några nya lagar. Och i mitt liv har det också skett en förändring idag. Jag ska nämligen från och med idag och fem månader framåt gå in och vara tillförordnad chef för vår grupp. Vi har haft en tillförordnad chef, P, i över ett år nu men så i april blev det omorganisation och i och med det söktes det två nya chefer till vår avdelning; en för vår grupp och en för en ny gruppering som ska jobba med analyser. Jag sökte båda chefstjänsterna, med väldigt små förhoppningar. Jag har ju ingen erfarenhet av ledarskap faktiskt. Nej, de där två veckorna i våras räknas inte. :)

I alla fall, jag fick komma på intervju till min chef-chef och vi hade ett bra samtal. Hen sa att om hen inte hade känt mig hade jag aldrig fått komma på intervju, pga mina bristfälliga meriter inom området. Någon gång måste man vara ny som chef, men det är inte säkert att det bästa tillfället är nu. Kanske kan det vara bra att vänta lite till. Bygga upp ett större kontaktnät, få mer erfarenhet.

Till slut blev det så att hen valde två andra men en av de kan inte börja förrän 1 december och då yppade det sig ju ett tillfälle för mig att få pröva mina vingar. Se om jag vill gå åt det här hållet. Testa hur det blir att jobba heltid. Känna på hur det är att leda en grupp.

Jag sa JA på stört när erbjudandet kom. Först, i en millisekund, blev jag besviken att inte vara förstahandsvalet. Men efter att jag kommit över det så är jag så himla glad för detta! Det känns så lyxigt att få den här möjligheten! Och jag är så glad att chef-chefen tror på mig. Trots att jag är utan den erfarenheten, för att jag är den jag är.

Den enda, men ganska stora, negativa delen är ju Ballabarn. Jag bestämde direkt att jag ska gå upp till 100% på Volvo, men först tänkte jag att jag nog kan sluta lite tidigare på fredagar och jobba Ballabarn. Men... njae, då går det nog åt skogen på riktigt och så måste jag faktiskt göra ett riktigt försök på denna chans.

Så. Nu kör vi. Fem månader being da boss.

1 kommentar:

  1. Men wihhh!! Grattis, vad KUL! Nu kan vi starta ett 'oerfarna-men-taggade-chefer-nätverk' och utbyta erfarenheter :) kram!

    SvaraRadera

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!