4 augusti 2016

Fäviken. Eller Har det här blivit en matblogg?

Okej, nu kommer ett mastodontinlägg från en fantastisk kväll på Fäviken Magasinet.

När vi klev ur taxin blev vi mötta av personalen som följde oss in i restaurangen. Vi fick sätta oss i varsin fåtölj (Norrgavel - så fina, och sköna!) och blev serverade champagne och korv från Undersåkers chark samt fermenterade morötter. 

Det var en väldigt häftig och mysig lokal. Till och med toan var mysig. 


Kocken Jesper väntar på att alla gäster ska anlända.


Jesper presenterade maten. Först ut var Linfröflak sprejat med ättika och musseldipsås. Så gott!! Nu kommer jag inte skriva mer att maten är god för allt var helt fantastiskt! :)


Fullkornskex med morotssallad.

Övre vänstra: Buljong av röktorkan renkött, tjejmus och jästa kråkbär
Övre högra: Vilda blommor med syrad grädde (glutenfri)
Nedre vänstra: Vilda blommor med syrad grädde och ngt brödsmuligt (gluten)
Nedre högra: Flottyrkokt grishuvud, rabarber, dragonsalt.

Vänster: Fågelleverstanning, mättad kål, omogna vinbär och vilda växter. 
Höger: Kocken skivar upp Saltad sugga.

Smöriga bilder... Och ett jädrans gött smör.

Rektún Drikk och Jesper som förbereder pilgrimsmusslor

Pilgrimsmussla "i skalet ur elden" tillagad över björkkol och enekvistar. Schluuurp. Det är ju inte bara det att det är himmelskt gott, det är ju så vackert också!!

Vänster: Kungskrabba och nästan bränd grädde
Höger: Grytstekt lammtungs enligt Cajsa Warg, färsksaltade grönsaker och rabarber

Vi hann med en liten telefonpaus för att ringa och säga godnatt till gullungarna hos farmor & farfar och vi hann spana in lite av omgivningarna. Och jag spanade in den här snyggingen.

Försökte mig på 2 sekunders skälvutlösare, gick sådär. Men sen så.

Övre vänstra: Försiktigt ångad makrill, picklad jordärtsskocka
Nedre vänstra: Potatispannkaka, tång, köttsmör
Nedre högra: Lupingratäng

Ett ägg konserverat i aska, sås av torkad öring och picklad ringblomma

Övre vänstra: Ångad rödbeta, god grädde, finska fiskägg
Övre högra: Vaktel med jäst, rostad och väldigt, väldigt finmålen lupin
Nedre vänstra: Stelnad buljong, löv, rostad havre
Nedre högre: Rå jordärtsskocka och hårt rostat lupin

Kalvdans och älgört.


Ensilageglass (det här var det enda som mina smaklökar var tveksam till)


Potatisdrömmar (ljuvliga!!!!)
Brunstpaj och pompa (det här var mitt fall. Det var för gott och för mycket.)

Kokkaffe och vildhallonis

Övre: Märgpudding, frusen mjölk
Nedre vänstra: Halvtorkade, picklade rotfrukter
Nedre högra: En låda fylld med tjärpastiller, älgörtskarameller, torkade rönnbär, rökt knäck, solrosnougat och torkade svarta vinbär.


Aromatiska frön (senapsfrö, mynta, koriander...)

Överflöd med götta. Likör och bär. 

Och så det knasigaste - Ett pris snus fermenterat i ett använt bitterfat

Det här var mitt livs andra snusning. Första gången var jag typ 28... Och ja, jag blev lite yr, och nej, jag kommer inte börja snusa efter detta. 

Vi blev i alla fall väldigt fnissiga, makeN och jag. Det är inte ofta vi ser ut så här. 

En totalhäftig kväll närmar sig sitt slut.


 Tack för den här gången!

Här är hela menyn. Riktig mat. Riktig dryck. Fint som snus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!