28 augusti 2016

Husmoder.

I veckan har jag verkligen varit en riktig husmoder. Jag har varit rejält präktig faktiskt.

Vi är ju en konstellation tjejer som träffas emellanåt och gör saker som hänger ihop med ekologiskt, återbruk eller husmorsgrejer. Eller alla tre på samma gång. Första gången vi träffades gjorde vi hudvård för två år sedan, det kan du läsa om här: Organic makers. Sedan dess har vi blandat återbrukat stearin till doftljus i glaslyktor, lappat jeans, julpysslat,... I veckan var det dags igen, eftersom jag kom på den briljanta idén att vi skulle syra grönsaker.

Som vanligt när vi ska ses blir det alltid lite senare än vi tänkt, sen äter vi för gott och pratar för mycket eftersom det var alldeles för länge sen vi sågs, så när vi i onsdags väl drog igång med syrandet var klockan 21. Men jag var fast besluten om att det skulle ske, så jag milt tvingade de andra att hänga på. Utom värdinnan som satt i vrån och ammade :D. Vi hade dessutom höga ambitioner när vi handlade så det var inte bara surkål vi skulle göra... utan även rödkål, rödbetor, morötter & gurka.

När vi väl packade in oss i bilen och körde hemåt hade jag tre glasburkar med mig; surkål med lite morot och ingefära, rödbetor med äpple och gurka. Just nu står de i ett mörkt förråd och jag väntar på att det ska börja dofta/lukta.

Med mig hem från syrningsvärdinnan hade jag två påsar äpplen. Mest fallfrukt och av en del av dem påbörjade jag i lördags en äppelcidervinäger-sats. Jag googlade fram ett recept där man skulle dela äpplena och lägga dem i sockerlag och sen vänta i ett par månader. Så, de står också i förrådet och håller de syrade grönsakerna sällskap.

Och nu ikväll gjorde jag en liter havremjölk! Jag var på affären idag och tänkte köpa en liter, tänkte att det var bra som förstärkning i smoothies. MEN, det är ju så mycket bråte i havremjölk på affären, även i den ekologiska, och så kostar den 15 kr, fast 8,5 deciliter är vatten. Så jag googlade lite igen och fick fram ett recept som nog tog ca 5 minuter att göra klart. 13 dl vatten, 3 dl havregryn, 3 msk olja, 1 krm salt - mixa - sila - häll på flaska. Älsk på det.

Igår var jag på 40-årskalas hos en bästis. Det var inte så mycket husmoderligt över det men jag är ungefär lika stolt, eftersom jag höll mig vaken OCH hade roligt ända till kl 02:30!!! Woop, woop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!