14 november 2016

Yinyoga.

Jag vet inte om jag har berättat att jag helt har fastnat i yinyoga-träsket... Fast det är förstås inget träsk, utan snarare ett himmelrike. :)

Yinyoga är en superlugn variant av yoga. Yin är motsatsen till Yang. Det mesta i mitt liv är Yang. Det är farten, fläkten, framåtandan, mtb, löpning, jobbet, barnen,.... Yin är lugnet. Det är att vara i nuet och känna efter.

Ett pass kan vara 10 minuter, och upp till 90 minuter. Det går till så att man håller en position en längre stund, upp till 6 minuter, men oftast runt 3-4 minuter. Det är inga avancerade positioner utan det handlar mer om att försöka vara stilla och få en stretch som är djupare än bara muskler, till bindväven, fascian. Ofta har man problem runt ländrygg och höfter så där ligger mest fokus. Så även för mig.

Det är så skönt att stilla tankarna. Att ta en paus och andas, när dagen i övrigt går i ett rasande tempo. Så, för mig är det väldigt viktigt och det är lätt beroendeframkallande. :)

Det finns massor av filmer på nätet, så det är bara att googla på så hittar man lämpliga pass. Jag kör allra oftast hemma men går även på Sats emellanåt. Det är enkelt, man behöver bara något mjukt att ligga på och så lite kuddar.

1 kommentar:

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!