2 januari 2017

Träningsåret 2016.

Jag förstår att ni alla har väntat på den här redogörelsen! Det är ju knappt så man kan bärga sig.... 

Jag upptäckte den 30 december att jag kört 298 pass under 2016, berättade det för makeN som då hojtade - Då måste du ju köra 2 pass imorgon! Hehe. Men jag avstod, och körde i stället ett härligt mtb-pass på blöta rötter och hala stenar. 

Ok. Vad har hänt på ett år? För ett år sedan satt vi i bil på väg hem från Ångermanland och jag skrev att jag trodde att ryggen som bråkat under jullovet var på väg att bli bättre. Det var fel. Det blev riktigt dåligt faktiskt. Jag gick till osteopat, skaffade inlägg till skorna och började med PT online hos Lofsangruppen. Coachen bad mig lägga planer och drömmar om multisport i allmänhet och AIM i synnerhet på hyllan ett år, för att laga mig själv först. Men i maj var jag nästan på banan igen i vardagen och i juni började jag springa lite lätt och kort. MTB kändes bra igen. Drömmarna om AIM började gro igen och plötsligt var vi anmälda. :) Under sommaren gick jag i sandaler och drog ner på styrketräning --> ryggen blev sämre igen. Inte så illa som på vintern - inte i närheten... så vi körde på med träningen inför AIM och det gick ju vägen. Och med riktiga skor och lite mer styrka så blev ryggen okej igen. I oktober påbörjade jag ett nytt abonnemang hos Lofsangruppen, med en ny coach  dock med samma namn som den tidigare :) Vi har hittat varandra och det känns väldigt roligt och bra. Just nu är upplägget att jag kör två helkroppspass, 1 intervallpass och 1 långpass på mtb eller löpning per vecka. Och så yinyoga så ofta jag vill. 

Resan till Gran Canaria i oktober gjorde att den stapeln blev oerhört hög när det gäller träning :) Precis som resan till Italien, sommarsemester och träningen till AIM gjorde att juni-augusti också är lite smått hysteriska. Men som ni ser så är mycket av träningstiden lagd på yoga, och då mestadels yinyoga. 

Jag har lärt mig att 80% av träningspassen ska vara lugna, de ska kunna utföras i prattempo och 20% ska vara riktigt jobbiga. Jag tror att jag ligger ungefär där. 



Jämförelsevis med förra året så har jag halverat löpningen och dubblat tiden jag lägger på mtb. På yogan skiljde det bara en timme mellan 2015 och 2016! Styrketräningen har jag ökat upp tiden på i år och det känns lagom nu.

Jag har inga särskilda mål om antal träningspass, eller träningstid... Jag tycker att jag har hittat en rimlig nivå och jag tränar det jag vill och när jag behöver. Kanske att det skulle vara kul med lite mer jämn fördelning över året men det kanske ger sig självt om jag får vara skadefri och frisk. Vi får se. 

Det bästa är att jag känner att jag är stark, uthållig, har hittat balans i träningen och vardagslivet och njuter av alla pass (när de är gjorda :)). 

Just det. Det jag vill bli bättre på under 2017 är att få till ett lunchpass under arbetsveckan. Löpintervaller! I övrigt vill jag köra på som i år. Tjoho! 

Mot ÅEC, AIM och allt annat som 2017 bjuder på i träningsväg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!